خواص ضد دیابتی زرد چوبه

ترکیب شیمیایی Curcuminکه در زردچوبه یافت می شود می تواند به پیشگیری ازابتلا بیماران پیش دیابتی به دیابت نوع 2 جلوگیری کند، این ماده خواص سلامتی دیگری نیزدارد.

 افراد مبتلا به پیش دیابت بطور غیر طبیعی میزان قند خون بالاتری نیست به افراد سالم دارند و این موضوع آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 قرار می دهد .

تنها در ایالات متحده ی آمریکا 79 میلیون نفر به پیش دیابت مبتلا هستند.

نتایج مطالعه ای که در سال 2012 بروی Curcuminانجام شد در مجله ی Diabetes Careمنتشر گردید. این تحقیق که بروی 240 فرد بالغ تایلندی مبتلا به پیش دیابت انجام گردید نشان داد که مصرف کپسولهای خوراکی حاوی Curcumin(که در داروخانه ها یافت می شود) پس از 9 ماه مانع از ابتلا این گروه به دیابت گردید درحالیکه یک ششم از افراد گروه پلاسبو به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

محققین معتقدند مصرف این ساپلیمنت موجب بهبود عملکرد سلولهای بتا در پانکراس و آزاد شدن هورمون انسولین می شود. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، سلولهای بتا قادر به تولید کافی انسولین و برآورده کردن نیاز بدن به انسولین که بخشی از آن به دلیل  مقاومت به انسولین است، نمی باشد.

به دلیل فواید وایمنی مصرف این ساپلیمنت عصاره ی Curcuminبه عنوان یک درمان مداخله ای برای جمعیت مبتلا به پیش دیابت مطرح می شود.

البته هنوز به تحقیقات بیشتری در زمینه ی تعیین اثرات درازمدت مصرف Curcumin  در جلوگیری از ابتلا به دیابت و مقایسه ی تأثیرات آن با روش های معمول مدیریت دیابت نظیر رژیم غذایی و ورزش منظم نیاز است.

سایر خواص Curcumin

برخی از خواص این ادویه عبارتند از :

·        آرتریت روماتوئید: تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف ساپلیمنت Curcuminبه کاهش تورم مفاصل ودرد درافراد مبتلا به آرتریت روماتوئید موثر است. دراین تحقیق به بیماران یا Curcuminو یا Curcuminبه همراه داروهای بیماریشان داده شد. درگروهی که تنها از ساپلیمنت Curcuminاستفاده کرده بودند علایم بیماری بهبود نشان داد و هیچ عارضه ی جانبی مشاهده  نشد، درحالیکه درگروه دوم چنان اثرات جانبی افزایش یافت که بیماران دیگر قادر به ادامه ی درمان نبودند.

·        آستئوآرتروز زانو: درتحقیقی که توسط محققین ایتالیایی انجام شد، به بیماران مبتلا به  استئوآرتریت زانو عصاره ی Curcuminداده شد. میزان درد وسختی زانوی آنها بسیار کاهش یافت و این افراد موفق شدند دوز داروهای مسکن درد را درمقایسه با بیمارانی که تحت درمانهای دارویی استاندارد برای آرتروز بودند، کاهش دهند.

·        سرطان پروستات: این ادویه سبب کاهش رشد تومورهای سرطانی دربرخی بیماران مبتلا به سرطان پروستات گردید. درمطالعه ای که در مجله ی Cancer Researchمنتشر شد محققین توانستند رشد تومورهای مقاوم به درمانهای  andogen deprivation(نوعی درمان رایج برای سرطان پروستات ) را در بیماران متوقف کنند.

·        سایر انواع سرطانهادربیش از 1000 تحقیق نشان داده شده است که Curcuminتوانایی کوچک کردن سلولها و تومورهای سرطانی و حتی جلوگیری ازبروز برخی سرطانها را دارد . با این وجود محققین می گویند اگر سابقه ی فامیلی ابتلا به سرطان دارید روزانه  از ساپلیمنت های Curcuminقابل جذب استفاده کنید.

·        تخریب طناب عصبی: یکی از تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است نشان می دهد که Curcuminهنگامیکه با DHA(نوعی اسید چرب امگا 3) ترکیب شود می تواند  به بازگرداندن قدرت راه رفتن موشهای صحراییکه دچار ضایعه درطناب عصبی هستند ، کمک کند. محققین دریافتند که Curcuminجراحت های سلولی را به حداقل رسانده و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در DHAسبب بهبود عملکرد اعصاب می شود.

منبع: www.everydayhealth.com